در کنفرانس پراگ چه گذشت؟

نوشته شده در توسط

رادیو فردا:

وب سایت رسمی  وزارت اطلاعات ایران تحلیلی منتشر کرده با  عنوان” تلاش سازمان‌ جاسوسی آمریکا برای اتحاد شکست‌خورده عناصر ضد انقلاب خارج‌نشین” که در آن برگزاری برخی کنفرانسها از سوی نیروهای اپوزیسیون از خارج کشور،  “تلاشی برای آلترناتیو سازی و براندازی نظام” عنوان شده است.

این گزارش با ذکر نام از کنفرانس استکهلم ونیز کنفرانسی که اخیرا در واشنگتن بر گزارشد به نام “گذار به دموکراسی” نوشته است :” کنفرانس واشنگتن  یکی از برنامه‌های میز ایران در سازمان سیا می‌باشد که هدف از آن گرد هم آوردن طیف‌ها و گروهک‌های مختلف برانداز و محارب و فرقه‌های استعمار ساخته و ایجاد همگرایی عملیاتی میان آن‌هاست”.

کنفرانس استکهلم با عنوان “اتحاد برای دمکراسی در ایران ” که بعد از آن  هم کنفرانسهایی با همین عنوان در بروکسل و در  روزهای اخیر در پراگ برگزارشد، کنفرانسی بود با حضور نیروهای سیاسی  مخالف جمهوری اسلامی.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با اشاره به چند کنفرانس نیروهای مخالف نظام، از جمله کنفرانس استکهلم تحت عنوان “اتحاد برای دمکراسی در ایران” و کنفرانس واشنگتن با عنوان ” گذر به دمکراسی نوشته است:” با وجود اختلافات فاحش به نظر می رسد به هیچوجه اتحادی ولو به صورت ظاهری بین اپوزیسیون جمهور اسلامی ایران شکل نخواهد گرفت”.

 مهران براتی تحلیلگر سیاسی و از سخنرانان سومین کنفرانس “اتحاد برای دمکراسی درایران” در پراگ در این باره به رادیو فردا می گوید: گزارش وزارت اطلاعات که یک گزارش سطحی است، در حقیقت همه کوششهای نیروهای آزادیخواه را ادامه به قول آنها” فتنه 88 “، ادامه رویدادهای خرداد 88 می بینند و برای خرداد 88 و جنبش سبز هم این کیفیت را قائلند که سرکوب شده است و هیچ نوع امکان اتحاد و اتفاقی میان ملت ایران و نیروهای جنبش سبز وجود ندارد و همین کیفیت را هم برای نیروهایی اپوزیسیونی که در خارج هستد، قائلند. بنابراین این گزارش نشان از آن دارد که آنها از واقع بینی بسیار دورند. وضع انفجاری را که آنها خودشان در کشور ایجاد کردند و عکس العمل هایی که بوجود خواهد آمد را نمی خواهند ببینند، و تنها به خودشان دلخوشی می دهند که در داخل و خارج هیچ نوع نیرویی وجود ندارد که مزاحم ما بشود. این پیام آنهاست که برای یک نهاد اطلاعاتی بسیار دور از واقعیت است”.

سومین کنفرانس اتحاد برای دمکراسی در ایران در روزهای شنبه 27 و یکشنبه 28 آبانماه در شهر پراگ برگزارشد. دراین کنفرانس میزگردهایی با شرکت کارشناسان و تحلیلگران  پیرامون مسائل سیاسی، اقتصادی، زنان و قومی و ملی برگزارشد. فریدون احمدی فعال سیاسی و از برگزارکنندگان کنفرانس پراگ درباره اهداف این کنفرانس می گوید:” این کنفرانس سه هدف را دنبال می کند یکی از انها مسائل ملی است که درباره مهمترین  مسائل جامعه ما، مسائل حاد آن است. مسئله دوم ایجاد توافق بر روی مهمترین اشکال گذر به دمکراسی در ایران،  گذر از جمهوری اسلامی و مسائلی که ایجاد کرده است که بر روی انتخابات آزاد  توافق شده، وبرای استقرار یک دولتی، مبتی بر جدایی دین از دولت و منشور جهانی حقوق بشر، تفاهم عمومی ایجاد شده است. موضوع سوم هدفش همگرایی نیروهای اپوزیسیون است، هم در داخل کشو وهم در خارج و در این زمینه هم موفقیت های جدی داشتیم که گرایش های مختلف سیاسی را که تا کنون نمی توانستند کنار هم بنشینند به هم نزدیک کنیم و فرهنگ گفتگو وتفاهم و توافق را گسترش دهیم”.

از  فریدون احمدی پرسیده ام منظور از “گذر از جمهوری اسلامی” چیست؟ چون پیش از این برخی از منتقدان این کنفرانس آن را تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی نامیده اند. او می گوید” اتکا ما، استراتژی سیاسی این جمع آن است که انتخابات آزاد  گفتمانش رادر فضای سیاسی ایران غالب کند وبر مبنای صندوق رای که داور نهایی است و براساس موازین جهانی و معیار های جهانی تصویب شده برای انتخابات آزاد، بتوانیم، هدف استقرار دمکرسی در کشور را پیش ببریم. نتیجه اش چه خواهد شد؟ خوب ارزیابی ما گذر از یک نظامی است که قانون اساسی اش مبتی  بر تیعیض، بر ولایت فقیه وصغارت ملت است که قدرت را به مردم محول بکند، حال نتیجه اش این باشد که چنین نظامی نتواند ادامه بدهد، آن بحث دیگری است”.

اما در مورد محتوای بحث هایی که در کنفرانس پراگ مطرح شد نظر مهران براتی، تحلیگر سیاسی را که در میزگرد مسائل قومی- ملی سخنرانی داشت، پرسیده ام. او گفت:” کنفرانس پراگ در حقیقت بیشتر یک کیفیت علمی در زمینه های گوناگون داشت. به نظر می رسید که شرکت کنندگان به این نتیجه رسیده اند که اگر گفتگوها عمیق نشوند و به همه مسائل موجود پاسخ ندهند، نزدیکی دیدگاههای نیروهای اپوزیسیون بهم  هم ممکن نخواهد بود. به نظر می رسد اعضای اپوزیسیون زیاد عجله در این ندارند که یک اتحادی را سرهم بندی بکنند. فکرشان این است که اتحاد، یک اتحاد اصولی باشد، یا همراهی و همسویی اپوزیسیون، یک همسویی اصولی باشد و مسئله اشکال سازماندهی یک نیروی اپوزیسیون متحد هنوز مورد بحث نیست”.

کنفرانس اتحاد برای دمکراسی در ایران، در پراگ در پایان قطعنامه ای صادر کرد که در بخشی از آن نوشته است:” باید بکوشیم که سرنوشت ما درنه میدانهای جنگ و کشتار، که بر سر میز مذاکره و صندوقهای رای تامین شود”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *