وضعیت نامعلوم خسرو ومسعود کردپور

نوشته شده در توسط

بیش ازدوهفته از بازداشت  خسرو و مسعود کردپور دوبرادر روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کرد می گذرد و هنوز خبری از وضعیت این دو برادر زندانی و علت بازداشت انها در دست نیست. آنها که از همکاران آژانس خبری موکریان هستند به گزارش سایت های کردی  ذز آستانه سال نو بارداشت شده وهنوز نتوانسته اند با خانواده تماس تلفنی بگیرند  و یابا وکیل خود دیداری داشته باشند.

به گزارش کردپا آژانس خیری کردستان، کمال حسینی یکی از همکاران مسعود و خسرو کردپور گفته است که چند روز پس از یازداشت آنها همراه با وکیل به اداره اطلاعات شهرستان مهاباد مراجعه کرده، ولی ماموران امنیتی بر خلاف موافقت بازپرس پرونده عمل کرده، و مانع ملاقات وکیل با آن دو شده و حتی وکالت نامه را پس گرفته اند.

ماموران وزارت اطلاعات مهاباد در تاریخ 16 اسفند خسرو کردپور را آنگونه که برادرش جعفر کردپور به دویچه وله گفته است، در دندانسازی بازداشت می کنند و سپس «همراه با خسرو کردپور به منزل او می‌روند و حین تفتیش منزل، خسرو کردپور را مورد ضرب و شتم قرار داده و کامپیوتر، موبایل شخصی او و همسرش را با خود می‌برند.»

به دنبال این واقعه در تاریخ 17 اسفند برادر خسرو، مسعود کردپور برای آگاهی از وضعیت او به اداره اطلاعات مهاباد مراجعه می کند.  اما ماموران اورا هم بازداشت می کنند و به مکان نامعلومی می برند.

خسرو کردپور مدیر آژانس موکریان است که با علاقمندی و حساسیت بالا اخبار مربوط به مناطق کردنشین ایران وبویژه وضعیت زندانیان کرد را پیگیری کرده و به گفته بسیاری از فعالان کرد، این آژانس یکی از منابع معتبر اطلاع رسانی  اخبار کردستان ایران است.

مسعود کردپور روزنامه نگار و همکار آژانس خبری موکریان است که پیش از این حدود چهار سال پیش، یکبار بازداشت شد ویکسال در زندان بود. اتهام او «تبلیغ علیه نظام» و مصاحبه با برخی رسانه ها اعلام شد. او که در آن زمان علاوه بر فعالیت های حقوق بشری  معلم در مناطق کرد نشین ایران بود، پس از آزادی از زندان با تصمیم هیئت رسیدگی به تخلفات اداری،  پس از نزدیک به بیست و دوسال معلمی أر حقیقت به اجبار، بازخرید شد. او پس از آزادی از زندان به دویچه وله گفت:« بنده را سه بار مجازات کرده‌اند. پس از بیست و دو سال تدریس و معلمی، دادگاه تشکیل داده‌اند که بنده برای نظام جمهوری اسلامی مشکل دارم. من ۱۸ سال درس خوانده‌ام، دانشگاه رفته‌ام، در زندان مهاباد هم که بودم، برای بسیاری از زندانیان کلاس گذاشتم. در زندان ارومیه کلاس حقوق بشر و سوادآموزی گذاشتم تا زندانیانی که بی‌سوادند در رابطه با حقوق خودشان آموزش ببینند، تا بتوانند حداقل از حقوقشان در دادگاه دفاع کنند. بخاطر این مسائل باز مرا مجازات و از آموزش و پرورش اخراج کردند.»

در حال حاضر خانواده کردپورها از وضعیت و سرنوشت این دو برادر خبری ندارند و در نگرانی بسر می برند.

 افزون براین جای این دوبرادر زندانی در میان جامعه روزنامه نگاری ایران و فعالان حقوق بشر خالی است.

1 دیدگاه در “وضعیت نامعلوم خسرو ومسعود کردپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *